اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا یا Internet of thing (IOT)

اینترنت اشیا داستان پیدایش جالبی دارد.شاید اولین نمونه ای که بتوان واقعا نام اینترنت اشیا را روی آن گذاشت

،دستگاه وندینگ حاوی قوطی های کوکاکولا بود که در دهه 80،یعنی بیش از ده سال قبل از اینکه نام اینترنت اشیا روی این تکنولوژی گذاشته شود،در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیا قرار داشت.

یکی از دانشجویان این دانشگاه بنام دیوید نیکولز از اینکه مجبور بود برای خرید نوشیدنی،هر بار مسیری طولانی را از دفتر خود تا این یخچال طی کند، خسته و کلافه شده بود و در اغلب اوقات هم وقتی به یخچال می رسید،از نوشابه خبری نبود یا کاملا گرم بود ذهن نیکولز مدت ها درگیر این ماجرا بود که ناگهان اولین دستگاه وندینگی را که با کامپیوتر کنترل می شد و در دانشگاه استنفورد قرار داشت، به یاد آورد و متوجه شد تکنولوژی که برای حل مشکل یخچال کوکاکولا دانشگاه خود به دنبال آن بود، از پیش وجود داشتن است.

چند روز بعد، نیکولز به همراه چند نفر از دوستانش،سیستمی برای اتصال به دستگاه وندینگ از طریق آرپانت(پیش در آمد اینترنت امروزی) طراحی کرد که به کمک آن میتوانستند از راه دور وضعیت موجودی یخچال را بررسی کنند (مثلا ببینند آیا در یخچال نوشیدنی موجود است یا اینکه نوشیدنی خنک است).از نظر بسیاری،این دستگاه وندینگ اولین دستگاه واقعی اینترنت اشیا بود.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا Internet of thing

کاربرد اینترنت اشیا

تقریبا تمام اجسام فیزیکی میتوانند به دستگاه اینترنت اشیا تبدیل شوند،به شرط اینکه قابلیت اتصال به اینترنت داشته تا از این طریق کنترل شوند یا با کاربر و دستگاه های دیگر اطلاعات رد و بدل کنند 

در حوزه اینترنت اشیا احتمالا نام یخچال هوشمند زیاد به گوشتان خورده است،پس بیاید یکی از جالب ترین کاربرد های اینترنت اشیا را با یخچال هوشمند توضیح دهیم.فرض کنید درحال بازگشت از محل کار هستید. خودرو شما با گوشی هوشمندتان متصل است و این گوشی به یخچال هوشمند شما در خانه وصل است. در این لحظه یخچال،پیغامی به گوشی شما می فرستد و شما را از تمام شدن شیر آگاه میکند. این پیام روی داشبورد خودروی متصل شما به نمایش در خواهد آمد و به شما نزدیک ترین سوپر مارکت را برای خرید شیر روی نقشه نشان می دهد. قفسه های سوپرمارکت هم منصل هستند و حالا روی داشبورد خودرو با این پیام روبه رو میشوید که سوپرمارکت،برند شیر مورد علاقه شما را موجود دارد. اینترنت اشیا یعنی این.
می توان گفت کاربرد اینترنت اشیا در تمام صنایع بی انتها است و این تکنولوژی بدون شک پتانسیل بسیار بیشتری از یخچال هوشمند دارد اما،اینترنت اشیا چگونه کار میکند و مولفه های اصلی این سیستم چیست؟

برای اینترنت اشیا اولین چیزی که نیاز دارید، حسگرها و دستگاه هایی با قابلیت جمع آوری،ذخیره، انتقال و دریافت داده است. مولفه بعدی اتصال است، داده های جمع آوری شده باید بین دستگاه های محتلف مبادله شود و در واقع بین آن ها ارتباط برقرار شود،عاملی که این ارتباط را ممکن میکند، اینترنت است.

به طور معمول، حسگر ها و دستگاه های اینترنت اشیا با اپلیکیشن ها و سرویس هایی که در فضای ابری هستند، ارتباط برقرار میکنند و اگر این امر از طریق اینترنت عمومی حاصل نشود، بسته به مدل فضای ابری از طریق شبکه اینترنت خصوصی صورت میگیرد.

مرحله بعدی پردازش داده است. بعد از اینکه داده های جمع آوری شده از دستگاه به فضای ابری منتقل شد، نرم اقزار نصب شده،شروع به تجزیه و تحلیل آن ها میکند. مثلا داده های منتقل شده از سیستم تهویه مطبوع هوشمند در خانه برای مطمئن شدن از اینکه دما در محدوده قابل قبولی است،آنالیز میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه