هوش مصنوعی چیست ؟

هوش مصنوعی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اگر کمی اخبار دنیای تکنولوژِی و فناوری را دنبال کرده باشید، کلمه هوش مصنوعی به گوش شما خورده است. واژه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که مخفف آن به AI معروف است در زندگی روزمره ی ما کاربرد های بساری دارد و حضور این تکنولوژِیدر بعضی جاهای زندگیمان قابل لمس و در بسیاری جا ها نامحسوس است.

با شنیدن اسم هوش مصنوعی در ذهن ما تصورات عجیب و غریبی و بعضا خطرناکی شکل میگیرد، تصوراتی مثل دستیار صوتی سیری و الکسا، ربات های مهاجم و جنگنده در فیلم ترمیناتور، دنیا های مجازی مثل متاورس،پایان بشریت، عمل رباتیک و غیره اما سوال های مهم تری شکل می گیرد، سوال هایی از جنس سردرگمی و ترس ولی در عین حال هیجان انگیز است.

سوال های مثل هوش مصنوعی چیست ؟ هوش مصنوعی چطور کار میکنه ؟ چگونه برنامه نویس هوش مصنوعی شویم ؟ آیا هوش مصنوعی باعث پایان بشریت می شود؟ آینده هوش مصنوعی چگونه پیش بینی می شود؟ و سوال هایی از این جنس که همه ی این سوال ها به ییک دلیل برای شما ایجاد می شوند چون شما جواب سوال هوش مصنوعی چیست را نمی دانید!

اخبار مربوط به دنیای هوش مصنوعی بازگوی این ماجراست که رشد این حوزه با سرعت زیادی و بعضا تصاعدی در حال انجام است و گذر زمان بخش های زیادی از زندگی فردی و اجتماعی ما را در بر می گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم که تمامی ابعاد مختلف علم هوش مصنوعی را برای شما بازگو کنیم تا هوش مصنوعی به زبان ساده برایی شما تعریف شود که تمام سوال های شما از هوش مصنوعی را پوشش دهد.

شاید خیلی از ما ، هوش مصنوعی را کامپیوتر های بزرگ یا ربات هایی که قابلیت صحبت کردن دارند می بینیید اما این طور نیست همین حالا که شما در حال خواندن این مقاله هستید نزدییک به چندین محصول گوگل که بر پایه هوش مصنوعی هستند درگیر شدند تا شما را به این مقاله برسانند. ما در طول روز از تکنولوژی هوش مصنوعی بصورت مکرر استفاده می کنیم اما چون نحوه استفاده ملموس نیست، به چشممان نمی آید.

هوش مصنوعی

برای مثال زمانی که در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام گشت و گذار می کنیم ، هوش مصنوعی این کمپانی در حال رصد کردن ماست تا ما را بطور کامل شناسد و محتوای مناسب تری را برای ما ارسال کند . یا زمانی که وارد سایت های فروشگاهی می شویم، هوش مصنوعیی تمام تلاش خود را می کند تا محصولی را در اختیار ما قرار دهد که شانس بالاتری برای خرید داشته باشد . تمامی این فرایند ها در سایت های ارائه خدمات هم بکار می رود.

برای تعریف هوش مصنوعی چون تنوع موضوعاتی بسیار است، بین محققان و پژوهشگران این حوزه اختلافاتی است اما چندین تعریف وجود دارد که تمامی ابعاد هوش مصنوعی را پوشش می دهد. علم  هوش مصنوعی یکی از شاخه های علوم کامپیوتری است که به هوشمندسازی ماشین ها می پردازد. یکی دیگر از اسامی هوش مصنوعی هوش ماشینی است که زبان ساده تر میتوان آن را تقلید یک ماشین از رفتار هوشمندانه ی انسان دانست

هوش مصنوعی از روی هوش انسانی شبیه سازی شده تا توانایی فکر و عمل مانند انسان را داشته باشد. این تعریف برای هر ماشینی که همانند ذهن انسان فکر کند و تواناییی عمل کردن داشته باشد صدق می کند. کتاب های مرجع هوش مصنوعی به این علم نگاه کارگزار هوشمند دارند ییعنی هر دستگاهی که تواناییی درک محیط و فعالیت با حداکثر شانس موفقیت را داشته باشد، هوش مصنوعی است.

اگرچه هنوز تعریف دقیقی برای هوش مصنوعی که مورد توافق دانشمندان این علم باشد، ارائه نشده است اما اکثر تعاریفی که درباره حوزه هوش مصنوعی ارائه شدند،بر پایه یکی از 5 اصل مهم است گه عبارتند از :

  • سامانه هایی که مانند انسان فکر می کنند.
  • سامانه هایی که عقلانی فکر می کنند.
  • سامانه هایی که مانند انسان عمل می کنند
  • سامانه هایی که عقلانی عمل می کنند.

ساخت کامپیوترها و ماشین های متفکر و با احساس، خودکار سازی فعالیت های مرتبط با تفکر انسان ،فعالیت هایی مانند تصمیم گیری ، حل مسئله و یادگیری ، در تعریف ( سامانه هایی که همچون انسان عمل می کنند) به ساخت ماشین های اشاره دارد که کار هایی را انجام می دهد که انسان با فکر کردن آن ها را به انجام می رساند.

سامانه هایی که منطقی فکر می کنند، در واقع سامانه هایی هستند که از طریق مدل های محاسباتی به طراحی توانایی های ذهن انسان برسند. طراحان سامانه، سامانه ها را بر اساس مدل های محاسباتی طوری طراحی میکنند که منجر به درک و استدلال مانند انسان شوند. دردو اصل اول اشاره به فراینده های تفکر و استدلال دارد و دو اصل دوم به رفتار و برخورد اشاره می کند . سامانه هایی که منطقی عمل می کنند ، دارای محاسباتی می باشند ، در اصل در این سامانه ها به طراحی عامل های هوشمند پرداخته میشود که میتوان رفتار هوشمندانه به کار رفته در سامانه های هواپیمایی ار از این نوع دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه